Μενού Κλείσιμο

Σαρρή Μαρία

Η καταξιωμένη ζωγράφος Μαρία Σαρρή γεννήθηκε και κατοικεί στη Χίο. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδας.

Η Μαρία Σαρρή κατάγεται από μια οικογένεια της οποίας τα μέλη διακρίνονταν για τα διάφορα ταλέντα τους στην ποίηση, στη μουσική, στη ζωγραφική κλπ. Έτσι, μεγαλώνοντας σε ένα τέτοιο περιβάλλον, άρχισε, από τα παιδικά της χρόνια, να ασχολείται με τα καλλιτεχνικά. Οι δάσκαλοί της, από το Δημοτικό ακόμη, ξεχώρισαν το ταλέντο της στη ζωγραφική, στον χορό, στο τραγούδι και στο θέατρο. Στη Στ΄ Δημοτικού, σε έναν διαγωνισμό ζωγραφικής, πήρε το 1ο βραβείο.

Στα γυμνασιακά της χρόνια, πήρε μαθήματα ζωγραφικής διά αλληλογραφίας. Αργότερα δε, παρακολούθησε μαθήματα στο Ιονικό Κέντρο, με δασκάλους τους Τσαρούχη, Βασιλείου, Ζουμπουλάκη, Φασιανό, Βενιάδη και Γιαλούρη. Σπούδασε ιστορία τέχνης και συντήρηση έργων τέχνης, επί τρία χρόνια, στη Σόφια.

Εργάσθηκε ως καθηγήτρια ζωγραφικής, για πάνω από 20 χρόνια, στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου της Χίου, καθώς και σε άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα και συλλόγους, όπως στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, (Κ.Π.Ε.), στη Νομαρχιακή Επιτροπή Λαϊκής Επιμόρφωσης (Ν.Ε.Λ.Ε.), στον Όμιλο Επιμόρφωσης Γονέων, καθώς και στη Μέση Εκπαίδευση. Διεξήγαγε αρκετά σεμινάρια τέχνης στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό.

Την πρώτη της έκθεση την έκανε το 1972 στον «Φιλοπρόοδο Όμιλο Βροντάδου» (Φ.Ο.Β.) -Σύλλογο με δραστηριότητα που ξεπερνά τον ένα αιώνα- και από τότε μέχρι σήμερα έχει κάνει 56 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, σε Καναδά, Αυστραλία, Βουλγαρία, Ιταλία, Γαλλία, Νότιο Αφρική, Τουρκία και Κύπρο. Συμμετείχε, επίσης, σε πλήθος ομαδικών και διεθνών εκθέσεων.

Το 1995 έγινε μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, με μια σειρά έργων της, την οποία εμπνεύστηκε από σκίτσα που είχε κάνει στα σχολικά της βιβλία και που τα είχε ζωγραφίσει με μια τεχνική που θυμίζει πουαντιγισμό και ψηφιδωτό.

Είναι μέλος της Διεθνούς Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και Καλλιτεχνών, της UNESCO, της Accademia Ferdinandea (Catania, Ιταλία).

Συμμετέχει σε θεατρικές ομάδες, σε χορωδίες και σε χορευτικά σχήματα.

Είναι ιδιαίτερα αποδεκτή και αγαπητή από την ομογένεια. Στα ταξίδια της, που κάνει κατά περιόδους στο εξωτερικό, επισκέπτεται τα Ελληνικά Σχολεία, ζωγραφίζοντας με τα παιδιά και διαβάζοντας τα παραμύθια της, καθότι παραμυθού και η ίδια, όπως ο πατέρας της.

Έργα της υπάρχουν σε πολλά αεροδρόμια και τουριστικά γραφεία της Ευρώπης, καθώς και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, στο Πρωθυπουργικό Γραφείο, στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών, στη Δημοτική Πινακοθήκη της Χίου, και σε άλλους δημόσιους χώρους και ιδιωτικές συλλογές.

Πίνακές της εκτέθηκαν, επίσης, επί δύο και πλέον μήνες στο Μουσείο Τέχνης της Μελβούρνης της Αυστραλίας, με μεγάλη επισκεψιμότητα, τόσο από τους μαθητές των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, όσο και από το κοινό.

Πολλές φορές παρουσιάσθηκε η δουλειά της από τα Μ.Μ.Ε. σε διάφορες χώρες, δίνοντας συνεντεύξεις συνοδευόμενες από ζωντανές επιδείξεις ζωγραφικής.

Για την προσφορά της στην τέχνη, τη ζωγραφική και την ποίηση τιμήθηκε με χρυσά και αργυρά μετάλλια και πολλά βραβεία, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, όπως, Ιταλία, Νότια Αφρική, Αυστραλία, Καναδά.

Έχει παρουσιάσει έργα της σε 3 λευκώματα, 6 ημερολόγια, οργάνωσε 18 εκθέσεις με τα τμήματα των μαθητών της, 6 διαγωνισμούς ζωγραφικής και 2 για την Ελληνοτουρκική Φιλία.

Είναι εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών, στην Επιτροπή Κρίσης Εικαστικών, στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.

Η θεματογραφία της είναι μεγάλου εύρους και περιλαμβάνει τοπιογραφία (ρεαλιστική και ονειρική), θαλασσογραφίες, λουλούδια και νεκρή φύση, αναφορές στην ιστορία και στην μυθολογία, διάφορες συνθέσεις και μια πληθώρα πορτραίτων, μεταξύ των οποίων και μια σειρά που εκπονήθηκε για τον Δήμο Κορυδαλλού, που περιλαμβάνει όλους τους αιρετούς.

Ανάλογα με το θέμα, χρησιμοποιεί διάφορα υλικά, όπως μολύβι, κάρβουνο, τέμπερα, ακουαρέλα, ψυχρό σμάλτο, λαδοπαστέλ, λάδια και ακρυλικά.

Η Μαρία Σαρρή πρεσβεύει την άποψη ότι δεν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη. Υπάρχει μια αλληλοεπίδραση και αλληλοεπιρροή μεταξύ των καλλιτεχνών. Η σκυτάλη της τέχνης μεταλαμπαδεύεται και κάθε καλλιτέχνης τροποποιεί και διαμορφώνει υφιστάμενες ή όχι τεχνοτροπίες, χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά και εργαλεία, για να εκφράσει αυτό που εμπνέεται και νιώθει.

Έτσι και η Μαρία, προχώρησε στην ανέλιξη τεχνοτροπιών, όπως:

1η. Ανάγλυφη ζωγραφική.

2η. Ονειρική ζωγραφική.

3η. Σύνθετη ζωγραφική.

4η. Υγρού γυαλιού τεχνοτροπία.

5η. Τεχνοτροπία ψεκασμού.

Αυτόν τον τρόπο τον χρησιμοποιεί επίσης και στη ζωγραφική της πάνω στις πέτρες, από την περιοχή του Ανάβατου της Χίου, σε βότσαλα, καθώς και στους λίθους χαλαζία, που επεξεργάζεται η ίδια.

6η. Πουαντιγισμός-ψηφιδωτό. Μικτή τεχνική.

Πέρα από τη ζωγραφική σε καμβά και άλλες επιφάνειες, έχει φιλοτεχνήσει πάμπολλες τοιχογραφίες σε Δημόσιους χώρους, Δημοτικά Σχολεία, Νηπιαγωγεία, Γηροκομεία, καθώς επίσης και υαλογραφίες, με απλή και μικτή τεχνική

Έχει «εικονογραφήσει» πολλά τραγούδια του δημοφιλούς τραγουδιστή Παντελή Θαλασσινού, δουλειά που πλαισίωνε τη συναυλία του καλλιτέχνη στη Χίο το 2011, με την ταυτόχρονη προβολή βίντεο που επιμελήθηκε η κόρη της Άννα. «Εικονογράφησε» επίσης τα τραγούδια και άλλων καλλιτεχνών, όπως του Μάριου Φραγκούλη. Έχει μεταφέρει τη δική της ποίηση, καθώς και άλλων ποιητών, σε πίνακες και το αντίθετο, δηλαδή, αρκετοί ποιητές εμπνεύστηκαν από τα έργα της.

ΚΡΙΤΙΚΕΣ – ΣΧΟΛΙΑ

«…Ο κόσμος της είναι πραγματικότητα και μύθος, ποίηση και ιστορία, το υπαρκτό και το ανύπαρκτο, το παλιό και το νέο, το ονειρικό τοπίο μιας χαμένης Αρκαδίας, βασισμένα σε πραγματικά τοπία που πλαισιώνονται από τις μυθολογικές φιγούρες του Ομήρου, της μάνας του Ανάβατου, των θαλασσινών πλασμάτων, τις αναβλυζόμενες από το νερό γυναικείες φιγούρες και τις μνήμες της ιστορίας….».

Φωτεινή Ξυλά Φαφαλιού

Ιστορικός Τέχνης

Σεπτέμβριος 2001

Η Αγιογράφος της Μέσα Ελλάδος

«…Η Μαρία Σαρρή είναι ζωγράφος του εσωτερικού της μύθου, δηλαδή, αποτυπώνει στον πίνακα, ό,τι η εμπειρία της φιλτράρισε, ό,τι καταστάλαζε, ό,τι σφράγισε την ευαισθησία της. Η Μαρία δεν εικονογραφεί, αγιογραφεί κυριολεκτικά, άρα, για εκείνη, κάθε τι, λουλούδια, νερά, ζώα, τοπία, ναοί, σπίτια, ουρανοί, είναι αγιασμένα, είναι προικισμένα με αθωότητα. Έτσι, με άκρα ταπεινότητα, όπως οι παλιοί ανώνυμοι αγιογράφοι, τα μνημειώνει με τα χρώματά της και τα εξαγνίζει με την φαντασία της, σεμνά, λιτά και πυκνά.

Ιδιαιτέρως, θέλω να τονίσω τον τρόπο που με τη ζωγραφική της, διεισδύει στην ποίηση, πώς κάνει τον ρυθμό των λέξεων μελωδία χρωμάτων και αρμονία σχημάτων».

Κώστας Γεωργουσόπουλος

Κριτικός – Δημοσιογράφος – Φιλόλογος

«Στις συχνές επισκέψεις στη Χίο και στην παλιά γειτονιά μου, ποτέ δεν αισθάνθηκα τέτοια έκπληξη, ενθουσιασμό και θαυμασμό για ένα καινοτομικό και πρωτότυπο έργο, όσο σήμερα που ήρθα στην έκθεσή σου Μαρία. Η τέχνη σου τιμά τη Χίο και την Ελλάδα και η οδοιπορία σου σ’ αυτό το επίπεδο την κάνει ακόμη πιο θαυμαστή. Συγχαρητήρια!»

Με πολλές ευχές για παγκόσμια αναγνώριση»

Σταμάτης Κριμιζή

Αστροφυσικός

Διευθυντής Τμήματος Διαστημικής

του Πανεπιστημίου Χόπκινς

Ακαδημαϊκός

«…Η Μαρία Σαρρή κάθε στιγμή που αναζητά τη γαλήνη, ζωγραφίζει κάθε τι που ερεθίζει τη φαντασία της, το χρωματίζει με τον νου, το περνά στον άψυχο καμβά και του δίνει ζωή και κίνηση. Τα έργα της μιλάνε από μόνα τους στην ψυχή του απλού ανθρώπου και τον κάνουν να ταξιδεύει με ήρωες, ημίθεους, με σύμβολα της ζωής και της ιστορίας μας, τόσο δυνατά και έντονα, που νιώθει ότι πετά μαζί τους.

Τα πορτραίτα της πραγματικά μιλάνε, δεν είναι τυχαία η διάκρισή της στον τομέα αυτό.

Σαν δασκάλα της ζωγραφικής, διδάσκει από χρόνια, με εξαιρετική αγάπη και ευαισθησία τους μαθητές, στα εργαστήρια του Ομηρείου Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Χίου, μεταδίδοντας τις γνώσεις και την εμπειρία της, οδηγώντας τους στα πρώτα καλλιτεχνικά τους βήματα…»

Δημήτρης Μάντικας

Ιατρός

Πρόεδρος «Ομηρείου Πνευματικού Κέντρου»

«…Τα έργα της Μαρίας Σαρρή, είτε είναι συνθέσεις, τοπία ή πορτραίτα, είναι ποτισμένα από μια αισθητική ποιότητα. Η ζωγράφος προσπαθεί να μας μεταφέρει σε έναν κόσμο ονείρου, για να μας επιτρέψει να κατανοήσουμε καλύτερα τον συμβολισμό του έργου.

Η τελευταία δουλειά της Μαρίας, αποτελεί μια συνεπή συνέχεια στα πλαίσια του προσωπικού ύφους, με βασικό χαρακτηριστικό την ανάπλαση του θέματος που έχει διαλέξει, και όχι την αναπαράσταση.

Πιστεύω ότι η καλλιτέχνης αναζητά με ειλικρίνεια τη φύση και αποδίδει τις απλές σχέσεις της ζωής με ψυχική δόνηση και χρωματική συγκίνηση.

Η Μαρία Σαρρή έχει χαράξει μονάχη της την πορεία της, στους ατέλειωτους προβληματισμούς της τέχνης της εποχής μας και μεταφέρει τις αναζητήσεις της μέσα από τα χρώματα… αποδίδοντας μια στιγμή συγκίνησης να μοιάζει αιώνια»

Μαίρη Παπακωνσταντίνου

Γλύπτρια

Πρόεδρος Πανελληνίου Ενώσεως Εικαστικών Τεχνών

Πρόεδρος Πινακοθήκης Οινουσών

Ελληνίδα Γυναίκα Ευρώπης 89-90

«…Η ζωγραφική της Μαρίας Σαρρή είναι χαμογελαστή και χαρούμενη, σαν την ίδια την ζωγράφο. Γι’ αυτήν, η κάθε μέρα γεννά και ένα χαμόγελο και φαίνεται να καταγράφει μονάχα την φωτερή πλευρά της ζωής…Δεν υπάρχει βία ή θάνατος στα έργα της…»

Νίκος Γιαλούρης

Ζωγράφος – Χαράκτης

«…Η Μαρία θα περάσει με το σπαθί της στον καλλιτεχνικό χώρο της Χίου ως η πιο δημοφιλής Χιώτισσα Ζωγράφος. Η τελευταία της δουλειά… σημαδεύει μια καινούργια αρχή με την οποία η Μαρία περνά στον Συμβολισμό και στη μεταφυσική διάσταση των πραγμάτων. Είναι η ζωγράφος της καρδιάς και του νου.

Είναι η προσπάθεια της έκφρασης για τα δρώμενα της ιστορίας, της παράδοσης και του σήμερα…»

Μπάμπης Κοιλιάρης

Διευθυντής Δημοτικής Πινακοθήκης Χίου

Ζωγράφος

« Η Μαρία Σαρρή είναι ένα πολυτάλαντο άτομο, σεμνό και δημιουργικό, καλλιτεχνικά ανήσυχο και ευρηματικό, που μεταφέρει στον καμβά, με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο, οτιδήποτε τη συγκινεί και την εντυπωσιάζει, δίνοντάς του μια διαφορετική διάσταση. Τα έργα της ασκούν μια ήρεμη δύναμη στον θεατή. Οι τεχνοτροπίες της συνάδουν απόλυτα με την ιδέα και το θέμα. Αποκτούν ‘ζωή’ στα χέρια της»

Συμεών Δερμεντζίδης

Εικαστικός

Ιούλιος 2015

Υ.Γ. Πρόσφατα, 12-16 Οκτωβρίου, έκανε μαθήματα ζωγραφικής εν πλω, σε κρουαζιέρα στα Ελληνικά νησιά, τα οποία παρακολούθησαν τουρίστες από διάφορες χώρες.