Η Ιωάννα Μαρή είναι Επίτιμη Σύμβουλος Επικρατείας και Πρόεδρος της «Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής».
H Ιωάννα Mαρή, το γένος Ανδρονίκου Μελίδη, από την Κωνσταντινούπολη, μαιευτήρα-γυναικολόγου στην Αθήνα, και της Αικατερίνης Ζέρβα από την Αθήνα, μουσικού-πιανίστα, γεννήθηκε στην Αθήνα στις 21 Νοεμβρίου 1938, όπου διήνυσε τις εγκύκλιες σπουδές της, στο δημοτικό σχολείο της Σχολής Αηδονοπούλου και στο γυμνάσιο του Τοσιτσείου-Αρσακείου Αθηνών. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές (ως υπότροφος του ΙΚΥ) στο Δημόσιο Δίκαιο, στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Παρισίων και παράλληλες σπουδές στην Παιδαγωγική Ψυχολογία. Από το 1969 υπηρέτησε τη Δικαιοσύνη στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου διήνυσε όλους τους βαθμούς, του Εισηγητού, του Παρέδρου και του Συμβούλου, υπηρέτησε δε εν αρχή, ως Πάρεδρος, στο Β΄ Τμήμα Φορολογικών Υποθέσεων και τα τελευταία ώριμα έτη της σταδιοδρομίας της (από το 1991) ως Σύμβουλος στο νεοσύστατο Ε΄ Τμήμα των Περιβαλλοντικών Υποθέσεων, υπό την φωτεινή προεδρία του Μιχαήλ Δεκλερή και έπειτα του Κίμωνος Χαλαζωνίτη και του Κωνσταντίνου Μενουδάκου, τα τελευταία δε δέκα έτη της σταδιοδρομίας της (1996-2005) υπηρέτησε ως Προεδρεύουσα Σύμβουλος του Τμήματος.
Παράλληλα με το δικαστικό της έργο, ανέπτυξε έντονη κοινωνική δράση, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 1989 ίδρυσε στην Ελλάδα, σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες, καλλιτέχνες και γονείς τη Μη Κερδοσκοπική «Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής», σωματείο, της οποίας είναι και σήμερα Πρόεδρος.
Η προγεννητική αγωγή αποτελεί την αγωγή που τα ζευγάρια-μέλλοντες γονείς έχουν να προσφέρουν στα μελλογέννητα παιδιά τους, πριν από τη γέννησή τους, (από τη σύλληψη έως τη γέννηση), με τον υγιή και αρμονικό τρόπο της ζωής τους, ώστε να έχουν υγεία, ισορροπία και χαρίσματα, γερά θεμέλια ζωής, υγείας και αρμονίας σώματος και πνεύματος. Αποτελεί την επιστημονική έκφραση της αρχαιοελληνικής καλλιγένειας, ευτεκνίας, ευγονίας, όπως διδάχθηκε από τον Πυθαγόρα, τον Πλάτωνα, τον Ιπποκράτη, τον Εμπεδοκλή, τον Πλούταρχο, και βασίζεται στον αρμονικό φυσικό, πνευματικό και ηθικό τρόπο ζωής των νέων υποψηφίων γονέων. Η προγεννητική αγωγή βασίζεται σήμερα στη σύγχρονη επιστημονική γνώση (Βιολογία, Επι-γενετική, Κυτταρική μνήμη, Ψυχολογία), σύμφωνα με την οποία, η προγεννητική περίοδος της ζωής κατά την οποία δομείται όλος ο οργανισμός και διαμορφώνεται ο ψυχισμός του νέου ανθρώπου, είναι καθοριστική για την υγεία, την ψυχική του ισορροπία αλλά και τον χαρακτήρα και τις αρετές του σε όλη τη μεταγενέστερη ζωή του. Αποτελεί το θεμέλιο της νέας γενιάς, για τη φυσική, ψυχική και πνευματική υγεία του παιδιού και του ενηλίκου που αργότερα θα γίνει.
Η «Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής» είναι μέλος της «ΟΜΑΕΡ», της «Παγκόσμιας Οργάνωσης των Σωματείων Προγεννητικής Αγωγής», που συγκεντρώνει ήδη 25 σωματεία από αντίστοιχες χώρες και 4 ηπείρους σε όλον τον κόσμο και έχει πρόσβαση στον ΟΗΕ («ειδικό συμβουλευτικό καθεστώς» 2005).
Η Iωάννα Μαρή, ιδρυτικό μέλος της «ΟΜΑΕΡ» (1991) και Πρόεδρος επί 9 έτη (2007-2015) έχει οργανώσει και έχει συμμετάσχει σε Πανελλήνια και Διεθνή Συνέδρια, επιμορφωτικά σεμινάρια και διαλέξεις (Γενεύη, ΟΗΕ, Ευρώπη, Αφρική, Βραζιλία, Κύπρος), προσφάτως δε και σε Συνέδριο του Πανεπιστημίου της Μαδρίτης (Νοέμβριος 2021), έχει συντονίσει ευρωπαϊκά προγράμματα μεταξύ των Ευρωπαϊκών Σωματείων Προγεννητικής Αγωγής, και έχει διδάξει την Προγεννητική Αγωγή σε εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το συγγραφικό έργο της Ιωάννας Μαρή αποτελείται από βιβλία, ατομικά και συλλογικά και άρθρα και μελέτες δημοσιευμένα σε ελληνικά περιοδικά, εφημερίδες, βιβλία, video.
ΒΙΒΛΙΑ:
- «Καλλιγένεια, Προγεννητική Αγωγή H Αγωγή του Παιδιού αρχίζει από την σύλληψη», γ΄ έκδοση, Αθήνα 2017, εκδόσεις Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής».
- «Δέκα χρυσοί κανόνες για μέλλοντες γονείς» Αθήνα 2020, εκδόσεις Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής».
- «Προγεννητική Αγωγή, Προετοιμασία για την Γονεϊκότητα. Σεξουαλικότητα-Γονιμότητα-Γονεϊκότητα μια αδιαχώριστη ενότητα», (συλλογικό έργο), Εκδ. «Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής», Αθήνα, 2010.
- «H Αγωγή του Παιδιού για το Γονιό και Μέλλοντα Γονιό του 21ου αιώνα», β΄ έκδ. «Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής», 2004.
- «Σαράντα Μυστικά για τη Γυναίκα και την Αποστολή της στην Τρίτη Χιλιετία», (συλλογικό έργο), Εκδ. Ρο Πανόραμα, 2003.
- Αγάπη, Έρωτας, Σεξουαλικότητα, Αγωγή του Παιδιού, Δημογραφία, (συλλογικό έργο), Εκδ. «Ρο Πανόραμα», 1999.
ΜΕΛΕΤΕΣ, ΑΡΘΡΑ (επιλογή)
- Αγωγή-προαγωγή υγείας για την οικογένεια, από το ομώνυμο βιβλίο της Βικτωρίας Βιβιλάκη, αν. καθηγήτριας του ΠΑΔΑ, 2021, BROKEN HILL.
- Οι εννέα βασικοί νόμοι της διαπαιδαγώγησης, από το βιβλίο της Κατερίνας Θεοδωρακοπούλου, «Το χωριό του καβγά που έγινε εργαστήρι της χαράς και άλλα παραμύθια», Αθήνα 2020.
- Η γονεϊκή αγάπη πρέπει να δοθεί πριν τη γέννηση, από το βιβλίο «Η Γέννηση του Νέου Ανθρώπου, Προγεννητική φροντίδα» του Γιώργου Πασχαλίδη, εκδ. Λιβάνη, Αθήνα, 2011.
- Υγεία, Πρόληψη: η υγεία δομείται πριν από την γέννηση, από το περιοδικό «Υγεία για όλους Δρ. Παναγιώτη Κουμεντάκη, 2011.
- Προγεννητική Αγωγή, θεμέλιο υγείας, πρόληψης στις ρίζες της ζωής, από τα Πρακτικά του Συνεδρίου «Θέματα Αγωγής και προαγωγής της υγείας των παιδιών και των εφήβων», Βόλος 2010.
- Μέλλουσα Μητέρα, η πρώτη αισθητικός, από το περιοδικό της ΟΣΕΔΑΕ, Αθήνα 2010.
- Προγεννητική Αγωγή, Μέλλοντες Γονείς, γενετικοί αρχιτέκτονες, από το περιοδικό Vivere, 2010.
- Προγεννητική Αγωγή, η αληθινή αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, από το περιοδικό Βήμα, Ιωάννινα 2011.
- Η υγεία, η ισορροπία, ο χαρακτήρας, το μεγαλείο της ψυχής χτίζονται πριν από την γέννηση, από το περιοδικό του Οικουμενικού Ελληνισμού, τεύχος 52, 2011.
- Η υγεία σώματος και ψυχής δομείται πριν από τη γέννηση, από το βιβλίο «Άνοιγμα Αγάπης Πορεία Ζωής» του Γιώργου Πασχαλίδη, εκδ. Λιβάνη, Αθήνα 2009.
- Βοιωτικά έθιμα για την ευγονία: για τη δημιουργία μιας υγιούς και ωραίας νέας γενιάς, από την Επετηρίδα της Εταιρείας Βοιωτικών Μελετών, Αθήνα 2008.
- Συνάφεια των άρθρων 21 & 24 του Συντάγματος. Η Μητρότητα στην υπηρεσία της βιωσιμότητας (από τον τιμητικό τόμο για τα 75 χρόνια του Συμβουλίου της Επικρατείας, εκδ. Σάκκουλα 2004).
- Η λαογραφία του γάμου και της οικογενειακής ζωής στο Άργος του 19ου αιώνα (από τον τόμο του Συνεδρίου Αργειακών Σπουδών, Άργος 2004).
- «H Ελληνική Μέριμνα για την Ευγονία ανά τους αιώνες» από το Ετήσιο Λεύκωμα Πολιτισμού 1997, «H Ελληνίδα Ευρώπη», έκδοση Ιεράς Μονής Kουτλουμουσίου, του Αγίου Όρους.
- «ΑNHP – ΓYNH ΠATHP – MHTHP – ZΩH» από το Ετήσιο Λεύκωμα Πολιτισμού 1998, «H γλώσσα των Ελλήνων», έκδοση Ιεράς Μονής Kουτλουμουσίου, του Αγίου Όρους.
- Πρότυπη μέθοδος αντιμετώπισης της ανήλικης εγκληματικότητας, από το βιβλίο «Πρακτική Άσκηση Φοιτητών του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης», Ρέθυμνο 1999.
- Δημογραφική Πολιτική, ένα σύνθετο ελληνικό πρόβλημα και η αντιμετώπισή του, από το περιοδικό «Δημογραφικό Βήμα», Ιωάννινα.
- Ευγονία, Προγεννητική Αγωγή, Δέκα χρυσοί κανόνες για το ζευγάρι μέλλοντες γονείς, φυλλάδιο, εκδ. Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής, Αθήνα 2009.
Η Ιωάννα Μαρή θεωρεί ότι αποτελεί προτεραιότητα κάθε ανθρώπινης κοινωνίας η προετοιμασία των ζευγαριών, των νέων γενικότερα, για τον αυριανό γονεϊκό τους ρόλο, ώστε να συμπράξουν σε αυτό το μεγάλο έργο, τη δημιουργία αξίων αυριανών πολιτών, εξασφαλίζοντας μια ειρηνική οικογενειακή, εθνική και παγκόσμια ζωή.
«Στην Αρχαία Ελλάδα, η μύηση της γυναίκας στον μητρικό ρόλο οδηγούσε σε μια βαθιά συνειδητοποίηση και μπορεί να θεωρηθεί ως η αληθινή αιτία της ομορφιάς της φυλής, της ευρωστίας των γενεών, της γέννησης τόσων φιλοσόφων, επιστημόνων, καλλιτεχνών, πολιτικών … σπουδαίων ανθρώπων στην ελληνική αρχαιότητα.» (Edouard Schuré, « Οι μεγάλοι Μύστες»).
H Ιωάννα Μαρή είναι σύζυγος του Βασιλείου Μαρή, δικηγόρου Αθηνών, και μητέρα του Δημήτρη, Οικονομολόγου και Διευθυντή της Δ.Ο.Υ. Ηλιουπόλεως, με τη σύζυγό του Ροδόπη, λογίστρια και του Ανδρόνικου, Πολιτικού Μηχανικού, με τη σύζυγό του Δήμητρα, επιχειρηματία, από τους οποίους χαίρεται τέσσερα εγγόνια, μαθητές δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου.
Ακολουθεί παρουσίαση της προγεννητικής αγωγής από την ίδια.
«Θεωρώντας ότι το θέμα της Προγεννητικής Αγωγής έχει προτεραιότητα στην παρούσα κατάσταση του κόσμου κι ότι εμείς οι Έλληνες οφείλουμε την εκπληκτική κατά την αρχαία κλασική Ελλάδα πολιτιστική και πνευματική υπεροχή μας, στη συστηματική πάνδημη κατά την αρχαιότητα μύηση των νέων και νεανίδων στην Καλλιγένεια, δηλαδή την δημιουργία μιας ωραίας γενιάς, (κατά τις μυητικές εορτές στα ιερά της Αρτέμιδος και της Δήμητρας -θεσμοφόρια), νομίζω ότι θα είναι για όλους χρήσιμο να προσεγγίσω περισσότερο το νέο, αλλά και πανάρχαιο θέμα της δημιουργίας της ζωής και της ουσίας του γονεϊκού έργου, αφού μάλιστα η διάδοση της γνώσης αυτής αποτελεί μεγάλο μέρος της ζωής μου. Είναι όμως άραγε αναγκαία η ενημέρωση των νέων για τον ρόλο του γονέα;
Ναι. Είναι αλήθεια αναγκαίο, αφού οι νέοι, μέλλοντες γονείς είναι δημιουργοί των αυριανών γενεών. Οι μέλλοντες γονείς πρέπει να πληροφορηθούν ότι το παιδί στην ενδομήτρια ύπαρξή του, ακόμη κι όταν είναι μόλις ένα ζυγωτό κύτταρο, ενώ σχηματίζεται, συγχρόνως εκπαιδεύεται, μαθαίνει, μέσα από τις εμπειρίες των αισθήσεων, τις σκέψεις, τις ιδέες, τα συναισθήματα, τις πράξεις της μέλλουσας μητέρας με τον πατέρα δίπλα της και μέσα από τις αντίστοιχες ορμόνες και από τον πολιτισμό που τους περιβάλλει. Ό,τι η μητέρα σκέπτεται, αισθάνεται και ζει, δημιουργεί εκκρίσεις αντιστοίχων ορμονών και το έμβρυο το ζει μαζί της. Το κάθε τι φθάνει ως το έμβρυο μέσα από τις ορμόνες στο αίμα της μητέρας, που δημιουργούν σ’ αυτό ίδιες καταστάσεις, κι αν αυτές επαναλαμβάνονται, γίνονται στοιχεία του χαρακτήρα του αυριανού ενηλίκου, νέου πολίτη. Αν οι νέοι, μέλλοντες γονείς αφήσουν να διανυθεί τυχαία η κρίσιμη εννεάμηνη περίοδος της εγκυμοσύνης: της ενδομήτριας ζωής του παιδιού τους, ελλείψεις στη δόμηση του νέου οργανισμού μπορεί να υπάρξουν και δυσαρμονίες επίσης στον ψυχισμό και στον χαρακτήρα του παιδιού που θα γεννηθεί και του ενηλίκου που το παιδί αυτό θα γίνει: αυτά θα είχαν αποφευχθεί, αν οι νέοι γνώριζαν.
Το έμβρυο δεν έχει την δυνατότητα να επιλέξει τα ωφέλιμα από την μητέρα και να απομακρύνει τα βλαβερά. Αυτό το έργο πρέπει να το κάνει η ίδια, απομακρύνοντας από τον τρόπο της ζωής της, ό,τι θα βλάψει το παιδί της σε διατροφή, σε μουσική κακόφωνη, σε οπτικά ερεθίσματα ασχήμιας, σε συναισθήματα ποταπά, αρνητικά πχ. οργής, λύπης, απαισιοδοξίας, εγωισμού, σε σκέψεις αρνητικές κλπ. και να επιλέξει να σκέπτεται, να αισθάνεται θετικά και αισιόδοξα. Να αφεθεί να ζήσει την άπειρη αγάπη της προς το αναμενόμενο παιδί της, διαλέγοντας γι’ αυτό μουσική και εικόνες της φύσης, των ανθρώπων και της Τέχνης αρμονίας και χαράς, θέτοντας την μητρότητα ως προτεραιότητα.»
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της επιστήμης, τα κύτταρα, από την πρώτη αρχή τους, έχουν μνήμη και εγγράφουν το κάθε τι από τη μητέρα κι όταν το παιδί γεννιέται δεν είναι άγραφος χάρτης, όπως παλιά νόμιζαν, αλλά χάρτης πυκνογραμμένος. Ο νέος κλάδος της Επιγενετικής αποφαίνεται:
«Τα γονίδια προορίζουν, το περιβάλλον καθορίζει» (το ενδομήτριο είναι το πρώτο περιβάλλον). Δεν είναι πλέον τα γονίδια που καθορίζουν την πορεία του ανθρώπου, αλλά το περιβάλλον, δηλαδή οι σκέψεις και τα συναισθήματα που τρέφουμε, διότι αυτά θα δώσουν δυνατότητα έκφρασης σε όμοια γονίδια και θα αφήσουν σιωπηρά τα ανόμοια. Ο ψυχικός βίος της εγκύου είναι ύψιστης σημασίας.
«Οι μέλλοντες γονείς είναι οι γενετικοί αρχιτέκτονες των παιδιών τους. Επείγει αυτό να το πληροφορηθούν» τονίζει ο Dr Bruce Lipton («Η βιολογία της πεποίθησης»). Οι γονείς, ως πρώτοι παιδαγωγοί μπορούν να τους προσφέρουν την πρώτη αγωγή υγείας και χαρισμάτων, θεμελιώδη πρόληψη, από την αρχή της ζωής.
Το έργο των ζευγαριών, μελλόντων γονιών, αποδεικνύεται τεράστιας κοινωνικής διάστασης.
«Η αγωγή του παιδιού αρχίζει εξ άκρας συλλήψεως»,
«Η μητέρα παιδαγωγεί τα παιδιά της μέσα στην μήτρα της με τα ψυχικά της βιώματα»
εξηγούν ο Dr Thomas Verny, ο Dr Michel Odent, o Dr Jean-Pierre Relier, o Dr Lazarev ο σύγχρονος Άγιος Πορφύριος.
Όλες οι πρωτόφαντες καταστάσεις βίας, ακόμη και από τις τρυφερές ηλικίες, που βλέπουμε σήμερα παγκοσμίως, έχουν την αιτία τους στην πολυτάραχη, ιδιαίτερα αγχωμένη κατάσταση της μητέρας στην εγκυμοσύνη της ή … το συχνότερο στο ότι η μητέρα ή ο πατέρας δεν επιθυμούσαν το συγκεκριμένο παιδί τους κατά τη σύλληψή του και ενδομήτρια ζωή του, ή το επιθυμούσαν με άλλο φύλο, και του μετέδωσαν την δική τους προς αυτό απόρριψη: την πιο σοβαρή επιθετικότητα (Δρ Αθανάσιος Καυκαλίδης).
Η έκφραση της αγάπης της μητέρας και του πατέρα προς το παιδί που περιμένουν αποτελεί τη βάση της δημιουργίας μιας ύπαρξης ευτυχισμένης, με αυτοεκτίμηση και σεβασμό του άλλου και αγάπη προς το περιβάλλον, ενώ συγχρόνως αποτελεί τον πιο ευνοϊκό παράγοντα για την δημιουργία των συνάψεων του εγκεφάλου του και το χτίσιμο της ευφυΐας του, της αγάπης του για μάθηση και της δημιουργικότητάς του. «Δεν είναι δυνατή η ύπαρξη Οικολογίας στον Κόσμο, χωρίς να έχει προϋπάρξει Οικολογία στη Μήτρα» διδάσκει ο Καναδός καθηγητής Dr Thomas Verny.
«Από την πιο νεαρή ηλικία, είναι αναγκαίο οι νέοι να μάθουν ότι εκείνοι θα δημιουργήσουν την κοινωνία του αύριο, που όλοι επιθυμούμε να είναι ειρηνική, ευτυχισμένη, άξια και δημιουργική. Αυτήν τη νέα γνώση, που μπορεί να μας εξασφαλίσει ποιότητα των παιδιών που θα γεννιούνται, και των ενηλίκων που θα γίνουν, σε συνδυασμό με την ηθική εξύψωση της γονεϊκότητας, αν την εφαρμόσουμε με σκοπό τη δημογραφική αναβάθμιση, θα παρατηρήσουμε ότι oι γονείς, καθώς θα αντιλαμβάνονται την μεγάλη χαρά της δημιουργίας σπουδαίων ανθρώπων, θα έχουν το κίνητρο να προχωρήσουν στη απόκτηση και 2ου και 3ου και πλέον παιδιών, γιατί όλοι θέλουμε παιδιά με χαρίσματα!»
Ενδιαφέρον είναι να μάθουμε τις σοφές αναπτύξεις των αρχαίων Ελλήνων, πάνω στο θέμα της πριν από την γέννηση αγωγής του παιδιού, απόλυτα σύμφωνες με τα συμπεράσματα της επιστήμης:
- «Αρχή Πολιτείας απάσης παίδων τροφή» = Η αρχή κάθε Πολιτείας είναι η ανατροφή των παιδιών (Πλάτων)
- «Όχι κατ’ ανάγκην πολλά, αλλά ωραία παιδιά πρέπει να έχει ο κάθε οίκος» (ωραία, στο σώμα και στην ψυχή) Πυθαγόρας
- «Σε όλες τις τέχνες η αρχή πολύ συντελεί στην καλή εκτέλεση του έργου: στις οικοδομές, σημασία έχουν τα θεμέλια, στη ναυπηγική η κατασκευή της καρίνας… Έτσι σε μια πολιτεία, το ταίριασμα των ζευγαριών…αρχή της ζωής πολύ συμβάλλει στην ευημερία της», Πυθαγόριος, Όκελλος ο Λευκανός
- «Η αρχή της ζωής είναι πέρα από το ήμισυ του παντός: προκαθορίζει την συνέχεια» (Πλάτων)
- «Ουδεμίαν είναι Τέχνην, ή τοις κακώς πεφυκόσιν Αρετήν τε και Δικαιοσύνην εμποιήσειεν = Καμία τέχνη δεν υπάρχει που να μπορέσει να διδάξει αρετή και δικαιοσύνη σ’αυτούς που έχουν κακή φύση (Ισοκράτης)
- Η δημιουργία απογόνων «πρέπει να γίνεται με σεβασμό των ορθών νόμων, δηλ. με σύμπραξη της σωφροσύνης και της οσιότητας» διότι «αυτή είναι η αιτία της βιαιότητας πολλών ανθρώπων, ότι από τους πολλούς επιχειρείται η τεκνοποιία με κτηνώδη και αλόγιστο τρόπο» (Ιαμβλίχου, Πυθαγορικός βίος)
- Οι νέοι πρέπει να είναι αποφασισμένοι να προσφέρουν στην πόλη τα ομορφότερα και πιο εύρωστα και δυναμικά παιδιά: «ως καλλίστους και αρίστους εις δύναμιν αποδειξομένους παίδας τη πόλει» (Πλάτωνος Νόμοι Στ’ 783).
- «Στο διάστημα της τεκνοποιίας πρέπει τα ζεύγη να προσέχουν να μην πράττουν ούτε νοσηρά πράγματα, ούτε βιαιότητες και αδικίες, διότι αυτά εντυπώνονται στα σώματα και τις ψυχές των παιδιών-εμβρύων…».
- «Οι γυναίκες, στην διάρκεια της εγκυμοσύνης τους, πρέπει ιδιαίτερα να προσέχουν, ώστε να μην δοκιμάζουν λύπες, ταραχές, αλλά να ζουν στην περίοδο αυτήν τιμώντας την, φροντίζοντας να είναι ήρεμες, χαρούμενες, με καλή διάθεση» (Πλάτωνος, Νόμοι Ζ΄).
- «Η διάνοια της εγκύου πρέπει να είναι ήρεμη, διότι κατά την κύηση, τα παιδιά απορροφούν την ζωή από τη μητέρα, όπως τα φυτά από τη γη», (Αριστοτέλους, Πολιτικά 1335a-1335b)
- «…Πεπαιδευμένος εν τω πνεύματι,
τω κόσμω ελήλυθας
και τα της φύσεως ικανώς γιγνώσκεις,
μήτρα ή εξέθρεψέ σε
κοινωνόν των πάντων
εν σκέψει κατέστησεν.»
(Ήλθες στον κόσμο έχοντας πνευματική παιδεία
και γνωρίζεις αρκετά τα σχετικά με την φύση,
επειδή η μήτρα που σε έθρεψε
σου επικοινώνησε το κάθε τι
με την σκέψη). Τίμων ο Φλιάσιος
Στην αρχαιότητα η Πολιτεία συστηματικά οργάνωνε μυητικές εορτές μύησης των υπάνδρων γυναικών για την δημιουργία μιας υγιούς και ωραίας οικογένειας: ήταν τα Θεσμοφόρια: πάνδημη γυναικεία εορτή μύησης στην Καλλιγένεια (ωραία Ελληνική γενεά). Θεσμοφόρες ήταν οι γυναίκες, διότι εκείνες είχαν την αποστολή της δημιουργίας της ωραίας ελληνικής γενεάς. Στις «Θεσμοφοριάζουσες», κωμωδία του Αριστοφάνους, οι γυναίκες που είχαν δεχθεί την μύηση (εκπαίδευση) για την μητρότητα (στην εορτή των θεσμοφορίων) είχαν τέτοια συνείδηση του ρόλου τους, ώστε διακηρύσσουν την ευθύνη των μητέρων για τις αρετές ή τα ελαττώματα των ανθρώπων που εκείνες γέννησαν.
«Έπρεπε όποια γυναίκα έχει γεννήσει
άνδρα χρήσιμο για την πόλη,
στρατηγό ή ταξίαρχο,
να της δίνουν τιμητική θέση στις γιορτές
κι αν έχει κάνει δειλό,
τριήραρχο πονηρό ή κυβερνήτη ανίκανο,
να κάθεται πίσω από την πρώτη κουρεμένη
και τα λεφτά της δεν θα ‘πρεπε να δίνουν τόκο.
Δεν αξίζει να γεννούν τόκο τα λεφτά σου
αφού έχεις γεννήσει τέτοιο γιο».
Το ίδιο πιστεύουν και οι παγκοσμίως γνωστοί άξιοι σύγχρονοι επιστήμονες:
«Για να αναστραφεί η αξιακή κρίση πρώτο μέλημα είναι η σωστή ενημέρωση των γονέων, ξεκινώντας από την γυναίκα που αποφασίζει να γίνει μητέρα, πριν ακόμα μείνει έγκυος» – Γεώργιος Χρούσος, Ομ. καθ. Παιδιατρικής και Ενδοκρινολογίας του Παν/μίου Αθηνών.
Το ίδιο όμως πιστεύει και η λαϊκή μας παράδοση. Στην Κάρπαθο και σε πολλά ελληνικά νησιά ακόμη και σήμερα συμβουλεύουν την έγκυο: «Θαύμασε τον ήλιο στην ανατολή κι ευχήσου για το παιδί σου να ‘χει ο νους του Φως και Σοφία, η καρδιά του Ζεστασιά και Αγάπη, η θέληση και το σώμα του Υγεία, Δύναμη και Ζωτικότητα». Και σ’ όλη την Ελλάδα προτρέπουν την έγκυο να βλέπει και να θαυμάζει ωραία τοπία, υγιείς και ωραίους ανθρώπους, ώστε, με την μορφογενετική σκέψη, να μεταδώσει στο παιδί της υγεία και ομορφιά.
Σύγχρονοι νέοι γονείς που συνειδητά είχαν προετοιμασθεί για τον γονεϊκό τους ρόλο και θαυμαστά παιδάκια έφεραν στον κόσμο, μας πρόσφεραν την εμπειρία τους σε Δέκα πολύτιμους, Χρυσούς Κανόνες.
Δέκα χρυσοί κανόνες για μέλλοντες γονείς:
- Σύλληψη με αγάπη: Ενώσου με τον/την σύντροφό σου με τρυφερότητα κι αγάπη, θαυμάζοντας τα χαρίσματά του, κι ευχήσου να σου χαρίσει ένα υπέροχο παιδάκι, με υγεία, σοφία και αγάπη! Αυτό και μόνο, με δύναμη ψυχής να σκέπτεσαι!
- Να Τρέφεσαι υγιεινά: με άφθονα φρούτα, λαχανικά, ωμούς ξηρούς καρπούς, όσπρια, ωμό ελαιόλαδο, μαύρο ψωμί, ή ζέας, ψάρια (Ω3), αποφεύγοντας ζάχαρη, γλυκά, οινόπνευμα, τσιγάρο και τοξικά ποτά.
- Να αναπνέεις βαθιά: στο πάρκο, στη θάλασσα, στο βουνό, στο μπαλκόνι σου, για να οξυγονώσεις το αίμα σου, πρώτη ύλη για τον οργανισμό του παιδιού σου.
- Να γαληνεύεις την ψυχή σου καθημερινά με περίπατο στη φύση: θαυμάζοντας τοπία, τον ήλιο, τα αστέρια, τα βουνά, τη θάλασσα, τα δένδρα, λουλούδια, εικόνες, χρώματα, ευωδιές, ευχόμενη για το παιδί σου υγεία, ομορφιά και χαρίσματα.
- Να χαϊδεύεις με αγάπη το παιδί σου, εσύ και ο πατέρας, καθημερινά, να του μιλάς, να του λες: αγοράκι ή κοριτσάκι σ’ αγαπώ!
- Να εύχεσαι να έχει αρετές και χαρίσματα: Υγεία, Δυναμισμό, Ομορφιά, Καλοσύνη κι Αγάπη, Εξυπνάδα και Σοφία, να γίνει Καλός και Άξιος άνθρωπος.
- Να τραγουδάς, να παίζεις, να ακούς μελωδική μουσική (Μότσαρτ, Βιβάλντι, Σοπέν, ελληνικά) για να έχει το παιδί σου αρμονία σώματος και ψυχής.
- Να βλέπεις το παιδί σου ήλιο λαμπρό, με το φως της σοφίας, την ζεστασιά της αγάπης, την δύναμη της υγείας και του δυναμισμού. Να φοράς εσύ φωτεινά χρώματα, αποφεύγοντας μαύρα και γκρίζα (όπως η παράδοση συμβουλεύει).
- Να θαυμάζεις το Ωραίο στην Φύση, στην Τέχνη, στους ανθρώπους. Να προσέχεις τις συναναστροφές σου: να είναι άνθρωποι καλοί, ηθικοί, θετικοί, κι ας απομακρύνεις αρνητικούς, εριστικούς, την τηλεόραση, τις φωνές.
- Να καλωσορίσεις τη γέννηση του παιδιού που ήρθε στην οικογένειά σας, να το θηλάσεις με αγάπη.
«Και λίγες αν οι νέοι ακολουθήσουν από τις παραπάνω πρακτικές οδηγίες μεγάλα θα έχουν αποτελέσματα!»
Περισσότερες πληροφορίες για την Προγενητική Αγωγή μπορούν να βρεθούν στις παρακάτω ιστοσελίδες:
https://www.facebook.com/Ελληνική-Εταιρεία-Προγεννητικής-Αγωγής-355376644559154/
https://www.facebook.com/Ιωάννα Μαρή Προγεννητική Αγωγή
Η Ιωάννα Μαρή διεύρυνε την ανάπτυξη της Προγεννητικής Αγωγής, επειδή πιστεύει ότι αυτή η ελληνική και παγκόσμια επιστημονική γνώση ‒τη διάδοση της οποίας υπηρετεί σ’ αυτήν την τελευταία φάση του βίου της‒ είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα από ασήμαντες και ασφαλώς καθόλου πρωτότυπες και μη χρήσιμες λεπτομέρειες.